Masalah dalam membaca.
Masalah Persekitaran
Faktor
persekitaran yang tidak kondusif merupakan salah satu masalah dalam membaca.Terdapat
tiga faktor persekitaran yang ditemui iaitu (i) keluarga, (ii) sekolah, dan
(iii) rakan. Faktor keluarga, sekolah dan rakan sebaya merupakan antara faktor masalah
membaca masih berlaku. Persepsi ibu bapa juga begitu lebih mementingkan subjek
seperti Sains, Matematik dan Bahasa Inggeris dan mereka sanggup menghantar
anak-anak mereka belajar (tusyen) untuk subjek tersebut tetapi tidak pada
bahasa Melayu yang mereka anggap mudah lulus dan kurang penting, tetapi
sebaliknya anak-anak bukan Melayu pula yang menghantar anak-anak mereka belajar
atau tusyen bahasa Melayu kerana subjek ini penting untuk mendapatkan biasiswa.
Faktor sekolah juga adalah penyumbang kepada masalah ini. Masalah membaca ini
sepatutnya sudah selesai atau tidak lagi ada bagi murid darjah 6. Contoh, guru pada
masa ini lebih fokus kepada murid untuk menghadapi peperiksaan sahaja. Sepatutnya,
guru perlu mengatasi kelemahan membaca ini dari dahulu lagi ketika mereka
dikenal pasti lemah dalam membaca.
Masalah
Psikologi
Minat
dan motivasi sangat berperanan dalam membina tabiat dan keupayaan membaca. Minat
yang mendalam terhadap bahan bacaan memudahkan seseorang itu mengalami proses
pembacaannya. Terdapat dua faktor yang berkaitan dengan psikologi, iaitu (i)
kurang minat belajar dan (ii) kurang mengambil perhatian semasa belajar. Faktor
tidak minat membaca merupakan salah satu faktor yang menyumbang kepada wujudnya
masalah dalam membaca dalam kalangan murid.
sikap kurang minat membaca dalam diri adalah berpunca daripada kegagalannya
untuk menguasai kemahiran membaca dengan baik. Contoh, tumpuan belajar dari
murid itu kurang, misalnya semasa pengajaran di bilik darjah murid-murid
seperti ini kurang mengambil perhatian terhadap pengajaran yang disampaikan
oleh guru. Perkara ini juga, berkait rapat dengan sikap dan tabiat belajar
seseorang murid. Sebab murid yang pandai membaca mempunyai sikap dan tabiat
rajin belajar berbanding dengan murid yang lemah membaca ini. Bila diperhatikan
semasa mengajar murid-murid kurang memberi perhatian menyebabkan mereka
menghadapai masalah dalam membaca.
Masalah Individu
Faktor
individu berkait rapat dengan kecerdasan dan kebolehan membaca. Murid murid yang
mempunyai kecerdasan yang tinggi selalunya berpeluang memahami dengan cepat
bahan bacaan yang dibaca berbanding murid yang lemah membaca. Murid-murid ini
juga mempunyai ingatan yang lemah dan tidak dapat mengingat maklumat dan apa
yang telah dipelajari dalam jangka masa yang panjang. Bagi sebilangan subjek
guru, faktor kecerdasan murid atau individu adalah berkait rapat dengan
kebolehan membaca mereka. Kecerdasan murid yang rendah menjadikan individu
berkenaan tidak boleh mengingati apa yang dipelajari untuk jangka masa panjang
dan menyebabkan murid-murid ini membuat tanggapan yang meleset dari apa yang
telah dipelajari.
Masalah Fizikal
Kecacatan
yang ringan terhadap deria akan mendatangkan kesan negatif terhadap kebolehan
membaca tetapi kecacatan yang berat boleh menyebabkan tidak berkeupayaan
membaca. Antara kecacatan fizikal yang amat mempengaruhi keupayaan membaca
ialah penglihatan juling, rabun jauh dan rabun dekat. Simptom ini akan
menyebabkan masalah kepada seseorang kanak-kanak untuk menggunakan penglihatan
pada peringkat awal dalam kemahiran membaca iaitu mencerap imej huruf yang
dipaparkan pada permukaan yang bertulis.
Masalah Keturunan
Terdapat
kajian yang mengatakan faktor keturunan kuat mempengaruhi kemampuan untuk
belajar. Contohnya, kanak-kanak kembar menunjukkan kemampuan yang berbeza dalam
pencapaian. Begitu juga kajian yang mengaitkan pencapaian pelajar membaca
dengan latar belakang keluarga membuktikan anak yang berasal daripada keluarga
yang tidak tahu membaca lebih lemah berbanding anak yang berasal daripada
keluarga yang tahu membaca.
Pendekatan
dalam mengajar membaca
Pendekatan Binaan
- • Pendekatan ini dikenali juga sebagai pendekatan sintesis.
- • Pendekatan ini menghasilkan kaedah abjad.
- • Dalam pembelajaran bahasa, murid akan belajar secara beransur-ansur daripada peringkat yang lebih mudah kepada yang kompleks.
- • Hal ini bertujuan bagi memudahkan murid memahami apa yang telah dipelajari secara berstruktur dan menyeluruh.
- • Dalam pendekatan binaan, murid akan diajar dengan cara atau kaedah dalam menulis abjad, seterusnya suku kata,perkataan, frasa, ayat sehingga mereka boleh mencapai kaedah penulisan pelahiran iaitu melahirkan wacana dengan baik.
- • Sebagai contoh, bagi peringkat pratulisan, murid akan diperkenalkan dengan beberapa bentuk yang seakan-akan membentuk huruf seperti bentuk condong, bulatan, separa bulat, zig-zag dan sebagainya.
- • Hal ini bertujuan untuk melatih kemahiran otot halus mereka agar bersedia sebelum menulis abjad.
- • Setelah mereka berkebolehan dan mengetahui cara untuk menulis kesemua abjad, maka guru akan membimbing murid untuk membina suku kata mengikut diagraf tertentu iaitu suku kata terbuka dan suku kata tertutup seperti perkataan kv+kv, atau kv+kvk dan sebagainya.
- • Hal ini menunjukkan murid sudah bersedia untuk menulis secara mekanis iaitu menulis frasa,klausa, ayat dan seterusnya.
Pendekatan
Cerakinan
• Mencerai-ceraikan satu
bahagian yang besar kepada bahagian-bahagian yang kecil.
• Pendekatan ini
menghasilkan kaedah pandang dan sebut.
• Pendekatan ini pula
bertujuan agar murid dapat mengeja dan membaca huruf, suku kata, perkataan dan ayat dengan baik.
• Maka daripada sebuah
ayat lengkap, guru akan mencerakinkan kepada beberapa perkataan bagi memudahkan
murid untuk membaca.
• Daripada beberapa
perkataan,guru akan membatangkan perkataan tersebut mengikut suku kata tertentu
seterusnya memperkenalkan satu persatu huruf yang terdapat dalam setiap suku
kata.
• Pendekatan ini akan
mempermudahkan lagi guru untuk mengajar menggunakan kaedah fonetik dan
kaedah membaca dengan betul.
• Terdapat4 peringkat latihan
yang boleh diberikan guru kepada murid-muridnya seperti latihan
menyebut perkataan, latihan membatangkan perkataan kepada sukukata,
latihan membina dan menyebut semula perkataan yang sama serta latihan membina
dan membaca ayat sempurna.
Pendekatan
Komunikatif
• Bermula daripada satu teori yang menganggap
bahasa sebagai satu komunikasi.
• Matlamat pengajaran bahasa mengikut
pendekatan ini ialah untuk membentuk apa yang
dimaksudkan oleh Hymes (1972) sebagai ‘keupayaan berkomunikasi’.
dimaksudkan oleh Hymes (1972) sebagai ‘keupayaan berkomunikasi’.
• Menekankan penggunaan bahasa dalam
komunikasi.
• Untuk melaksanakan komunikasi dalam
kemahiran membaca, guru harus merancang pembelajaran
yang boleh mewujudkan situasi di mana:
yang boleh mewujudkan situasi di mana:
1)
Pelajar boleh berkomunikasi dengan cekap
2) Tidak hanya
tertumpu kepada penguasaan struktur bahasa sahaja
3) Pelajar perlu berinteraksi dalam bentuk kerja
kumpulan/secara berpasangan, dalam melakukan
pelbagai aktiviti bagi mewujudkan hubungan interpersonal yang positif.
pelbagai aktiviti bagi mewujudkan hubungan interpersonal yang positif.
• Aktiviti yang boleh dilaksanakan:-
- Bercerita
- Teater pembaca
- Laporan/ulasan buku
- Choral speaking
Pengalaman Bahasa (lea)
• Memberi penekanan kepada pengalaman atau
pengetahuan sedia ada murid-murid dalam membaca.
• Apabila murid-murid mempunyai pengalaman membaca
bahan yang menggunakan laras yang sama serta mereka mempunyai pengetahuan
mengenai bidang yang dibincangkan, murid-murid akan mudah memahami mesej yang
cuba disampaikan oleh penulis dalam tulisannya.
• 3 peringkat dalam proses membaca iaitu:-
·
lateral
·
Interpretasi & inferens
·
Penilaian makna
• Murid – murid perlu mempunyai pengalaman
atau pengetahuan sedia ada untuk memudahkan mereka menguasai peringkat –
peringkat tersebut.
• Pengalaman mereka membaca pelbagai bahan
yang mempunyai pelbagai laras, susuk ayat dan sebagainya akan memudahkan mereka
mengenali tulisan tersebut.
• Murid-murid mudah mentafsir makna sekiranya
bahan yang dibaca berkaitan dengan suatu bidang yang diketahuinya.
• Sebagai contoh:
Jika murid –
murid mempunyai pengalaman atau pengetahuan tentang pelancongan, ini akan
memudahkan mereka memahami teks yang membincangkan pelancongan.
• Seseorang guru perlu mengambil tindakan berikut:
- Beri sebanyak mungkin pengalaman kepada murid-murid untuk membantu mereka memahami bahan yang dibaca. Pengalaman boleh terdiri daripada pengalaman sendiri atau pengalaman orang lain.
- Bahan bacaan yang dipilih oleh guru untuk dibaca oleh murid-murid perlu sesuai dengan pengetahuan sedia ada mereka.
- Sediakan bahan-bahan sokongan lain seperti gambar, grafik, bahan maujud dan sebagainya untuk membantu murid-murid mengusai konsep.
- Perbincangan mengenai bidang yang terdapat dalam teks bacaan perlu dijalankan sebelum aktiviti membaca.
- Guru perlu mempelbagaikan bentuk atau laras bacaan dalam pengajaran pembelajaran bacaan.
No comments:
Post a Comment