Belajar Membaca
Salah satu perkara yang perlu disedari ialah kebanyakan masyarakat tidak
memainkan peranan penting dalam pembelajaran untuk membaca. Salah satu sumber
yang membuktikannya ialah pertama kanak-kanak yang membaca sebelum memasuki
sekolah tidak ada hubungan yang kuat antara IQ dengan bacaan awal. Kedua,
kajian menunjukkan bahawa IQ hanya lemah berhubung dengan pencapaian membaca
pada tahap 1 dan 2. Menurut Rawson,1995 dan Shaywitz, 2003 menyatakan bahawa
kanak-kanak yang mempunyai IQ yang melebihi purata menghadapi kesukaran belajar
membaca.
1) Tahap Awal Membaca
Sebelum kanak-kanak belajar membaca, mereka memperoleh perbendaharaan
kata daripada percakapan orang lain dan mengamalkan sebutan tersebut serta
menggunakan perkataan itu dalam perbualan harian. Dalam tahap awal membaca,
seseorang pembaca haruslah mengetahui kesedaran fonologi dan fonem serta fonik.
Kesedaran Fonologi
ialah pengenalan bahasa lisan yang dibahagikan kepada beberapa komponen utama
seperti ayat kepada perkataan-perkataan, kata-kata ke dalam suku kata dan
akhirnya fonem. Fonologi juga berkaitan unit bunyi termasuklah suku kata
perkataan, mengira sukukata, mengenalpasti fonem dalam perkataan dan menjana
rima perkataan.
Kesedaran Fonem merujuk
kepada pemahaman perkataan yang terdiri daripada bunyi dan bunyi tersebut boleh
dimanipulasi untuk mencipta perkataan baru. Kanak-kanak menyedari bahawa
perkataan ‘buku’ mengandungi empat fonem iaitu /b/, /u/, /k/, /u/.
Kaedah Fonik digunakan
untuk melatih murid-murid mengenal huruf melalui padanan huruf dengan bunyi. Kaedah
ini digunakan untuk memudahkan penguasaan asas membaca. Teknik ini dapat
meningkatkan daya ingatan, penglihatan dan pembelajaran.
2) Kefahaman Membaca
Kefahaman membaca ialah suatu sistem yang merekod semua maklumat yang
berkaitan secara kontekstual dalam pemikiran seseorang pembaca. Kefahaman dalam
bacaan boleh dibahagikan kepada beberapa ketegori iaitu kefahaman literal,
kefahaman inferensi dan kefahaman kritikal.
Kefahaman literal ialah memahami makna perkataan yang dibaca, makna
ayat, huraian isi serta idea utama, urutan idea, perbandingan serta sebab dan
akibat.
Kefahaman infensi pula mencangkupi kesimpulan, mengeluarkan idea utama,
membuat perbandingan, membuat jangkauan, dan menunjukkan perkaitan antara sebab
dan akibat.
Kefahaman kritikal pula ialah membandingkan fakta dan pendapat,
menentukan kecenderungan dan gaya bahasa penulis, menentukan tujuan penulis
serta memahami perkara yang bahan yang dibaca.
3) MODEL MEMBACA
Imbasan fungsi pengimejan telah memberi gambaran dengan jelas daripada
kawasan saraf yang terlibat dalam membaca, kita boleh membangunkan model
berkenaan untuk mengetahui bagaimana cara pembaca baru mula-mula mengunakan minda untuk membaca.
Pembaca Baru
Korteks visual merekod perkataan dan menghantar maklumat tersebut kepada
rantau perkataan untuk dianalisis. Kawasan Broca bekerja untuk menganalisis
perkataan dalam komponen fonem dan sebutan. satu bentuk perkataan visual
kemudiannya dihasilkan dan leksikon akal
ditakrifkan untuk mengenalpasti bentuk visual. Setiap ejaan, sebutan dan makna
merupakan proses yang sangat perlahan.
Selain itu, walaupun leksikon tidak dapat mengenalpasti bentuk visual tetapi
maklum balas maklumat berkenaan boleh mengaktifkan konteks visual serta penyahkod
dan pengekodan kawasan yang memberikan maklumat tersebut.
Pembaca yang Mahir
Pembaca yang mahir menggunakan pelbagai strategi setelah selesai membaca
dengan membuat sinopsis berkaitan bahan bacaan yang dibaca berdasarkan plot,
tujuan dan perspektif penulisan bahan bacaab tersebut. Mereka juga akan
memberikan tindakbalas dengan memberikan pendapat terhadap bahan yang dibaca.
Selain itu, pembaca yang mahir juga meguji pemahamannya dengan meyimpan rekod
berkaitan isi bahan bacaan. Mereka juga menggabungkan maklumat baru dan lama
untuk membuat membuat kesimpulan tentang bahan yang dibaca.
No comments:
Post a Comment